Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

fredag 2 februari 2018

Trevlig Helg!

Hej på er...
Händer inte mycket hos mig just nu som det finns att skriva om.
Vardagen rullar på, dagarna går och blir till veckor.
Jag kör svarttaxi fram och tillbaka, det är olika läkarbesök, ungdomarna ska hämtas från olika aktiviteter, ibland (eller ganska ofta) måste jag handla. Bor man på landet blir det mycket körande med bil. Nu har de dessutom dragit in några busslinjer så killarna blir lite lidande av det och då får vi köra istället.

Här regnar det nästan varje dag, översvämning på åkern mellan vårt hus och min systers hus. Jag bor högre upp än min syster så jag har inte så mycket vatten, min syster bor lägre och har mycket vatten i sin trädgård  och i fårhagen.

En dag tittade solen fram, då har jag svårt att sitta inne. Tog en skön promenad i skogen. 

I mitt kylskåp finns det många olika sorters yoghurt. Rysk, Turkisk och Grekisk. Tur att man ska äta dem och inte behöver prata med dem, för de språken behärskar jag inte. Ett och annat ord har jag väl lärt mig på arabiska och dari/farsi. Men man glömmer fort.

I går bakade jag fröknäcke, har fått ett recept av min svägerska Lilian och så gjorde jag egen majonäs.

Förra helgen var det dags för fågelräkning. Jag hade mest blåmesar runt mitt fågelbord.. Det är några tuffa fåglar. Satt inne vid köksbordet och fotade dem genom fönsterrutan.


Jag är ganska engagerad med flyktingar i kommunen. I Tingsryd (2,5 mil hemifrån) finns Träffpunkten en mötesplats för flyktingar och svenskar. Nu har vi startat med något som heter "Väninnor till Väninnor", det är ett par timmar på tisdag förmiddagen. Vi träffas för att kvinnorna ska komma hemifrån och lära sig att prata bättre svenska. Mycket trevlig stund, Hittills har det varit 9-10 flyktingkvinnor från olika länder och så jag och en ledare till. Vi talar om våra olika kulturer, hur vi odlar, vilken mat vi lagar osv, Nästa vecka ska vi baka muffins.

På onsdagkvällar är det stickcafé på Träffpunkten, jag försöker vara med där också (om jag orkar) Då kliver jag in i rollen som sticklärare, och många av flyktingkvinnorna behöver hjälp. Det är så roligt.
De här kvinnorna uppskattar verkligen att man kommer för att umgås med dem, att någon tar sig tid att träffa dem, lära dem svenska, engagera sig i dem. Jag har fått många nya vänner.

Fredag idag och ännu en vecka har gått, en vecka närmare våren, Härligt. Fast man hör redan nu härlig fågelsång när man går ut.

6 kommentarer:

Monica sa...

Oj, så blött ni har det! Men kanske skönt att det inte är snö? Här har det också regnat mycket, men här är det ju bara sand, så det rinner undan fort.
Bra initiativ att ni gjort en samlingspunkt för invandrade kvinnor! jag tror att det är dom, som känner sig mest utanför i familjen. Barnen träffar svenska barn i skolan, männen träffar svenskar på jobbet men kvinnorna är ju nästan alltid hemma. Så resten av deras familj lär sig snabbt svenska och svenska sedvänjor och då blir dom utanför.
Så - jättebra att ni gör något för dom!
Här ska det visst bli lite kallare nu med minusgrader; det hade jag gärna sluppit!
Men ingen snö - än...
Kram, Monica

Ingrid sa...

Blött har vi det också, men inte så farligt som hos er. Det for några snöflingor i luften nu på förmiddagen, annars är det helt snöfritt igen och jag hoppas det förblir så.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Lisa i byn sa...

Vi har mycket vatten i naturen nu. Tänk om vi kunde fördela det under året.
Ser att du har fullt upp, hela tiden.
Njuter du också av snön som nu har kommit?
Trevlig helg! Kram

Helena sa...

Hoppas marken torkar upp igen, det var mycket vatten.
Vad bra att ni har träff med kvinnorna. Inte lätt att lära ett nytt språk,
eller nya seder så då har ni ju glädje av varandra.
Stackars småfåglarna i vinter, tur du hjälper dom med mat.

Lilian Wahlqvist sa...

Visst är det bra med svägerskor! För övrigt så är jag glad att vi har snö i backarna. Kram!

Hantverkarglädje sa...

Vått visst men ni verkar ju ha rena sommaren mot våra snödrivor. Gillar inte vintern så mycket men den riktiga vinter som nu råder här så går an, annat är det när det mest slaskar o plaskar då kunde man gott dra söderut.
Du frågade om Clivina men jag har nog inget knep är bara glad varje gång den blommar. Blir inte särskilt omskött, får vatten när det passar mig och står ganska trångt i sin kruka. Verkar trivas i österfönster och med lite näring vår sommar som andra blommor. Den blommade redan på tredje sommaren så jag behövde inte vänta särskilt länge heller. Kanske du borde missköta din lite. Lycka till.