Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 19 december 2017

Dagarna före jul

Tiden flyger iväg...vi har redan firat tredje advent.
Dagarna är fyllda med roliga saker som ska göras inför julen.

 I helgen gjorde vi julgodis med våra killar. Det blev knäck, 5 minuters kola, mormors gräddisar och marsipangodis. Så bakade jag ett par limpor också. Gott med hembakat att lägga julskinkan på.

Jag skickade ut min man och dotter i hagen för att hämta hem julgranarna vi sett ut tidigare i höst. Jag är inte så glad att gå in i hagen när baggen går där. Man vet aldrig vad han kan få för sig. Och jag springer inte så snabbt längre.


Lite snö har vi fått, och den är tung, det syns på min odlingstunnel som har gått sönder. Man blir lite ledsen när sånt här händer, vet inte om jag har ork att fortsätta odla (känner så varje vinter, men sen kommer våren, fröpåsar, solen och värmen, då killar det i fingrarna  igen)

 Natten till måndag blev jag väckt av min syster, kl 01:00, då ringde hon till mig. Hon hade fått telefonsamtal från polisen. En bil hade kört på ett vildsvin på vår mark. Vår dotter Malin och min svåger Ingvar fick stiga upp ur sängen och gå ut och ta hand om vildsvinet, en sugga. Så nu blir det att ta hand om slakt mitt i julveckan.

Kan inte säga att jag har någon julstress, men det är mycket oro och bekymmer med våra flyktingpojkar just nu. Och det suger kraften och orken från mig. Men snart jullov och då hoppas jag på vila.

Just nu fick jag ett sms och en bild från en av killarna att han var godkänd i Fysikprovet. Varje gång de blir godkända på prov får de 50 kr av mig. (måste försöka motivera dem till att plugga) Har swishat pengar till honom, så nu kan han köpa chokladboll och dricka i cafeterian på skolan, Nej, han kanske använder dem till något annat.


Varmt och skönt är det i vårt nybygge nu. Inte så mycket kvar att göra där ute heller. Men ett par veckors arbete är det nog, allting tar mycket längre tid än man tror.

7 kommentarer:

Monica sa...

Som vanligt full rulle hos dig! men det är ju roliga saker och då går det lätt! Tråkigt att du har bekymmer med era flyktingpojkar - hoppas att det reder upp sig!
Här är jag klar med julförberedelserna, vi ska fira jul hos äldsta dotter på Schaggarp och blir bara 10 i år - yngsta dottern med familj är bortresta över jul och nyår.
Ingen snö här än och det lär bli en grön jul!
Kram, Monica

Ingrid sa...

Här i Klintehamn stänger nu Gotlands sista asylboende och ca 100 personer ska flyttas över till fastlandet. På Kupan har i kappsäckar som vi nu skänker till de som behöver dem. En liten tös var inne igår och hämtade en väska och berättade att hon och hennes familj blivit placerade i närheten av Kalmar.
Man flyttar runt med folk som om de vore boskap!
Hoppas att det går bra för era killar. De har nog tur som fått komma till er.
Ha en fin fortsättning på julveckan!
Kram, Ingrid

Hantverkarglädje sa...

Många järn i elden som vanligt hos dig, vet inte hur du orkar. Strul med pojkarna som ni vill så väl, ja det måste minsann ta på krafterna. Många gånger är psykisk press tyngre än kroppsligt tungt men ändå, viktigaste jobbet som finns är nog att hjälpa andra människor enligt mitt tycke. All heder åt er och en riktigt god jul.

Helena sa...

Flitig som alltid är du, och får gjort allt du tänkt. Att bli väckt mitt i natten av telefonen är obehagligt, tur att Malin är hemma och kan ordna upp med vildsvinet.
Hoppas ni får en vit jul med snö, som vi har.

Vform sa...

Hej Annelie!
Några inlägg sedan jag kommenterat nu igen!
Läser nog inläggen och tänker att "i morgon" ska jag skriva några rader ... men det blev inte av! MEN bättre sent än aldrig heter det visst!
Hoppas du orkar med allt du företar dig ... verkar ibland jobbigt! Du är beundransvärd!!
Önskar dig en riktigt Vilsam och Fridfull Jul!
Stor Kram från mig :)

Evas Pyssel sa...

Det är hos dig med julstöket som hos mig. Roligt att killarna är med och gör godis. Vi fixar det med alla som kan i våra familjer. I år var vi 13. Det blir kaos i köket , men ett kärleksfullt kaos. När vi sitter efteråt med fika och var sitt sortiment med julgodis då är vi rätt nöjda.
Usch dessa vildsvin. Här jagas de jämt , ja inte varje kväll , men de försöker hålla undan dem från böndernas åkrar.
Hoppas allt är lugnt inför julen med alla hos dig. Du har så stor omsorg,som jag beundrar dig för.
Kram Eva

Bibbis blandning sa...

Vilka finfina limpor. Oj så sugen jag blev på en ostmacka nu.
Hembakat är gott.
Jag har inte kommit igång med julandet sedan jag blev ensam. I år ska jag fira jul hos dottern och barnbarnet. Det tror jag blir bra.
Dessutom tycker hon ju om att laga mat och baka och det gör barnbarnet också så jag slipper undan helt i år. Det känns lite skönt men ändå får jag lite dåligt samvete.
Men jag tror att för min del är det bra med lite nya traditioner. Skapa nytt och gå vidare.