Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 4 oktober 2016

Kärlek

Hundvaktsdagarna är slut för den här gången....Efter 12 dagar kom vår dotter hem och hämtade lilla Elsa (ja, dottern stannade ett par dagar, men det är bara roligt och då har inte vi huvudansvaret för valpen)

Glädjen visste inga gränser...både dottern och Elsa har längtat efter varandra, så det blev ert kärt återseende.
Jag passade på att be dottern om lite hjälp i trädgården och det fick jag. Jättesnällt. I natt stod termometern på +2 grader, ev har det varit frost inatt, jag glömde nollställa termometern i går kväll, så är lite osäker.

På lördagen ringde mellansonen och ville komma hem, han ville träffa och umgås lite med sin syster, och då ville yngste sonen och hans flickvän också följa med. Mycket trevlig, mellansonen var bla, hundvakt åt två hundar som också var med så det blev full rulle. När ungdomarna  kommer hem vill de alltid ha lite mat, som vanligt finns det inget förberett för så många, bara att leta i frysen efter något som kan räcka åt alla. Den här gången lagade vi fiskgratäng. Alla var tacksamma och glada.

Vi har plockat ner våra äppel nu från träden. Åkte till affären och tiggde till mig några banankartonger att lägga dem i. Vi fick hjälp av Said att plocka ner dem, han klättra på stege och jag tog emot dem på markplan.

Hönorna i hönsgården har satt igång att värpa ordentligt igen. Här har min man varit och hämtat ägg. Så gott med egna ägg och så roligt att ed´dela med sig till min mamma och syster.

 Vildvinet som klättrar på den här bågen har klätt sig i sin allra finaste höstdräkt. När solen lyser på löven blir det extra fint, bara att njuta av hösten när den är som bäst.

Det är ett tag sedan jag visade mina stickade alster nu. Kommer inte ihåg vad jag visat för er. Men de som kommer på bild idag är det som gjorts under det här året.

I går var jag med min mamma till frissan och vårdcentralen. På eftermiddagen när min man vaknat städade jag hela övervåningen, min man dammsög åt mig, sedan bytte jag gardiner i alla fönster där uppe. Känns skönt att ha det gjort. Hart två rum nere som jag ska byta gardiner också, får se om jag gör det idag.

10 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Alla barnen vill hem till lilla mamma och där får de en massa kärlek och bullar, hi hi
Tro jag det, att både hund och matte saknade varann.
Nu lyser solen på vildvinet - rött och vackert där på bågen . . . .
Fina ägg era hönor värper, våra en en paus nu, eller några av dem, jag fattar inte varför de ruggar så ojämnt. Vi låter dem vara fria på gården på eftm. de gillar det och det gör även vi, de får gärna räfsa i landen nu, hi hi . . .

Vi hade det mycket trevligt i Polen, men det var väldigt torrt i markerna där,
värre än här faktiskt.
Dagen efter vi kom hem åkte vi till Norrahammar för att vara barnvakt,
det gör man mer än gärna och vi fikaade i Taberg, ( kanelbullar) den doften kom långvägar, hi hi . . .
Må väl kram/ Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Roligt när alla kommer hem så där! Och du fixar mat lätt som en plätt!
Vilka fina o härliga bilder!
Vackert
Med höst!
Kramar

Hantverkarglädje sa...

Trevligt när ungdomar kommer hem. De förgyller tillvaron och när de far passar lugnet helt bra igen.
Du har så mycket intressant här med egna ägg o äppel. Äpplen saknar jag trots att vi har två träd, vet inte varför det inget blev trots att de blommade flitigt.
Ser att du minsann inte legat på latsidan med stickningen heller. Inte illa att ha grejat till så många tröjor under ett år.
Vackert hos oss i dag och jag håller mig inom hus med städning ändå. Ju äldre jag blir så avskyr jag att städa men trivs inte heller i röra så det är bara att jobba på. Får ingen fred att göra något annat förrän jag tagit det lite grundligare nu. Min kaffepaus är slut så jag säger ha det gott.

Evas Pyssel sa...

Oj vad mycket du har stickat. Alla plagg är så jättefina och säkert så välkomna dit du skickar dem. Jag har börjat med en julklappssjal. Den ska bli riktigt stor är önskemålet.
Visst blir det bra skörd även med äpplena i år. Vi har plockat ner Gravensteiner, men vi har två träd kvar med vinteräpplen. Gott att ha. Tommy tar med nedfallna till älgarna så de får något gott att mumsa på. Eller hur han nu tänker. Älgjakten börjar ju på måndag.
Usch vad jag är less på Blogger när det krånglar. Jag skriver till dem som kommenterat hos mig så länge.
Ha det gott. Kram Eva

Helena sa...

Så glad både hund och matte är, det lyser om båda två. Elsa är nog en hund som trivs överallt bara hon får massa uppmärksamhet.
Ungdommar är alltid hungriga, så det gäller att du har frysen full när dom kommer. Fiskgratäng er gott, trodde det var en typisk norsk maträtt, men det finns nog många varianter.
Oj så mycket äpplen ni har, bra att du får hjälp att plocka alla.
Tröjorna är jättefina, du är duktig att hitta olika mönster och knappar som passar till.
Fredagsstädningen får vänta här hos oss, solen värmer idag så då är jag hellre ute.
Ha en fin hösthelg.

Monica sa...

Ja, det var ett kärt återseende mellan dottern och Elsa!
Visst är det roligt när barnen kommer hem! Vår yngsta dotter (som bor i Stockholm) kommer hem till nästa helg och jag gläder mig åt att träffa henne, hennes sambo och förstås deras lille son Enzo!
Ha det gott, kram, Monica

Evas Kvarnaro sa...

Annelie du har väl sett att du fått mail.
Kram/ Eva

ulla laiho sa...

Det är så underbart med hundars kärlek, den är så äkta utan några baktankar.

Det känns alltid bra när ens barn vill umgås.

Vildvinet är vackert - nu fick jag något att fundera på och planera till nästa år. Har en naken pergola på landet som jag skulle vilja ha någon klätterväxt på.

Dina plagg är alltid lika välgjorda - vem som helst blir lycklig att få sådant.

Bibbis blandning sa...

Vilken jättefin bild på tösen och hunden.
Visst blir man jätteglad när barnen vill komma hem. Det är mysigt.
Så fina äpplen ni plockat ner. Är det vinteräpplen eller håller dom sig ändå?
Jag tycker att du har en så stor och härlig familj där alla tycks hjälpas åt och vara väldigt omtänksamma.
Må gott och glöm inte bort att vila mellan varven.

Eva Trillian sa...

Så många fina tröjor som kommer att komma många till glädje!
Hoppas hösten är god med dig och visar sig från sin vackraste sida!