Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 5 april 2016

Det händer mycket nu, och fort går det

Nu händer det mycket i naturen bara över en natt. Ena dagen är växten i knopp, nästa dag är den utslagen. Idag har det lovats 20 grader i Småland, så idag kommer det förmodligen att hända mycket med träd och buskar. Tvätten är snart klar och ska ut på tork och jag ska också ladda för en dag i trädgården.

I lördags var Said och jag ute och krattade  lite löv och plockade grenar på gräsmattan, min man låg på knä i mormors trädgård både fredag och lördag och gjorde snyggt efter vildsvinen framfart i höstas. Vilket jobb han gjort som vänt på alla grästorvorna.

Nu blir det en kavalkad av vårblommor....
 Tussilago

 Jag har en rododendron som blommar väldigt tidigt. Nu är den full i knopp som börjar skifta i ljust  rosa. Jag har fått busken av min svärmor och jag vet inte vad det är för sort.

Den röda backsippan blommar för fullt.

 Blåsippa

 Snödroppe

 Nässelfjärilarna hade vi sällskap av i trädgården i lördags.

I går fick jag se sädessärlan trippa runt på gräsmattan. 

Gårdagens eftermiddag tillbringade jag i Växjö. Då det äntligen var dags för Said att prova ut linser. Utan linser ser han 0,2 % och med linser kommer han att se 0,6-0,7%. Vilken skillnad. Han var så lycklig när han provade ut styrkan igår. Nu kan jag se sa han och tårarna rullade utför kinderna. Tänk en helt ny värld kommer att öppna sig för honom. 

Nu ska jag dricka en kopp förmiddagste (Smak kattrumpete) och sedan väntar en härlig utedag för mig.


13 kommentarer:

Hantverkarboden Käsityöläispuoti sa...

Oj vad långt våren hunnit hos er och då tycker jag faktiskt den är långt hunnen här hos oss men här finns inga blommor alls ännu, såg bara några gräslöksstrån som var på väg upp.
Det är rent rörande att läsa hur lycklig Said är att se mera, man blir bara så glad med. Ha en bra dag.

Hantverkarglädje sa...

Oj nu var det nog Hantverkarglädje som skrev kommentaren här före, jag var inne i fel blogg när jag skrev till dig. Bara så du vet.

Lilian Wahlqvist sa...

Härliga tider hos er! Vi får vänta ett tag till hos oss. Inga blommor i sikte, men några vårfåglar iallafall ... Kram!

Theresia sa...

Åh så härligt med alla blommor!!

Monica sa...

Ja visst är det en härlig tid nu! Vädret är ju lite oberäkneligt, men så brukar det ju vara i april! Idag är det ganska grått här och ca 10 grader än så länge, men solen försöker bryta igenom, så vi får väl se vad det blir...
Vi skulle faktiskt behöva lite regn här, det är väldigt torrt i jorden kände jag när jag gödslade rabatterna igår! Man är aldrig nöjd...
Så snäll man du har, som fixar gräsmattan åt svärmor!
Kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Har ni sån värme på väg, det har inte vi. Men skönt att ni har det och en utedag i trädgården låter ju härligt! Och så många fina blomster du redan har!
Kan rhodddisen/azalean vara en japansk sort, tro, dom brukar vara dom som kan blomma först av alla, den ser jättesöt ut.
Dessa vildsvin, om dom nu kommer tillbaka, då får man göra om allt arbetet, alltså. Har ni många sådana där bestar hos er, och hos din mamma? Jag är glad så länge dom inte kommer hit, jag är rädd för dom, föredrar lo och varg i så fall. Fast jag vet att det där med varg är kontroversiellt.
Sädesärlan är speciell för mig, det är "min" riktiga vårfågel, jag tror det beror på att när jag var barn tittade min mormor och jag alltid efter den och sen var det betydelsefullt från vilket håll man såg den, om den man såg baken först så var det inte helt bra.
Det här med Saids ögon, är han nästan blind alltså? Jag förstår inte sånt där med siffror....Jag har ju glasögon själv men jag har aldrig engagerat mig i vad siffrorna betyder.....kanske dags att lära sig!
Ha nu en underbar dag!
Kramar

Black Iris sa...

Hej på dig! Jag ser att våren har kommit längre hos dig än hos mig. Nu är det en härlig tid framför oss igen.. Vintern har varit så lång och mörk så det behövs lite sol och värme nu..

Kram Maidi

Rost och rädisor sa...

He, he, he... undrar hur kattrumpete smakar... På nåt sätt känns Roiboos tryggare.

Tror våren kommit lite längre hos dig. Har du zon 3, kanske. Stor dag när sädersärlan kommer. Blir alldeles varm om hjärtat. Det är min vårfågel!
Backsippan hukar fortfarande hos mig. Den rosa så snygg, men verkar lite kinkigare.

Ha det så gott
/Anette

Evas Pyssel sa...

Vilka härliga bilder. Nu njuter man verkligen av all växlighet som har vaknat. Dom där j.....a vildsvinen ställer då till det. Jägarna här är ute titt som tätt och försöker minska stammen, men det är inte lätt. De förökar sig sååå snabbt.
Så fantastiskt för Said att få bättre syn. Vilken upplevelse.
Ha det fint.
Kram Eva

Felix sa...

Här har det varit grått och kallt och långt från sådan värme. Det är en underbar tid nu, men längre och ljusare dagar och den ena vårblomman efter den andra. Ljuvliga vårbilder du bjuder på! Man skulle nästan vilja att tiden gick i slow motion ett tag nu... ;-)

Men vildsvin är inte kul. Vi har klarat oss från besök i trädgården, men de fanns i skogarna runt oss för några år sedan, så jag går inte lika mycket i skogen som förr... Men det bästa sättet att hålla dem borta är annars att trampa runt i skogen där de hålls så att de blir störda och flyttar vidare...

Vårhälsningar
Elisabet

Tasstanten sa...

Ni är tidigare med våren än vi här i Mälardalen. Själv har jag bara snödroppar och krokus än så länge i trädgården.

Bibbis blandning sa...

Så härliga vårbilder. Har sädesärlan kommit då är det banne mig vårat och klart liksom.
Så skönt för killen att kunna se ordentligt. Jag förstår att han blev glad.
Kattrumpete låter intressant *S*.
Hoppas ni har en härlig helg.

Helena sa...

En fantastiskt årstid då ljuset och liv kommer tillbaka. Alla vårtecken! Underbart. Fin fortsättning på helgen. Kram