Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 16 december 2015

Dagarna före jul

Nu är det inte många dagar kvar till jul, mycket som ska göras men jag har ingen julstress. Jag är en planeringsmänniska och Tack och lov för mina  "Att-göra-lappar.". Jag bockar av allt efter jag blir klar. Och skulle inte allt bli gjort så blir det jul ändå. Fast det klart att hugga julgran och klä den vore ju roligt att få gjort innan jul.

Steka köttbullar, både på nöt och fläskfärs
Göra leverpstej
Koka sylta
Göra julgodis
Göra rent ugnen...bland det värsta som finns
Koka skinkan
Plocka tallris
Ordna kalas för min man
Hugga julgran
Plocka fram tomtarna

 Vi har slaktat några av våra lamm...utav bringan gjorde vi sylta. Jag är absolut ingen expert på att göra sylta, men man hittar mycket recept på nätet. Den här blev jättegod. Men ska ta lite mer salt nästa gång. (ja, vi var tvungna att provsmaka)

Igår kokade jag knäck. Fast jag vaknade ca kl. 5 på morgonen och hade en fruktansvärd huvudvärk. Tänkte att nu har jag legat konstigt och fått spänningshuvudvärk. Försökte slappna av en timme till i sängen innan det var dags att stiga upp. Tog ett gäng tabletter när jag kom ner i köket men inte släppte huvudvärken.
Kände mig lite som Pippi Långstrump som är ute och vattnar blommorna trots att det ösregnar. Jag hade bestämt att jag skulle koka knäck och då gjorde jag det trots huvudvärk. (Gick med min migränhuvudvärk hela dagen)


Vinterkyla har vi haft i tre dagar nu, -8 grader. Idag har det varit fin rimfrost på träden, bara solen som fattades för att det skulle bli riktigt fina kort. Och domherrarna hälsar på när kylan kommer. 5 par  har jag haft runt fågelbordet de här dagarna. Man kan sitta hur länge som helst och titta på dem.

När jag kom hem häromdagen, kommer inte ihåg var jag varit såg jag den här fågeln i hagen. Har aldrig sett en sån innan. Någon som vet vad det är för fågel. Jag gissar på en gröngöling.

I går när jag gick ut med min kamera fick jag syn på ett flygplan, någon som är på väg  någonstans. Jag tycker bilden blev så häftig. Om du klickar på bilden ser du flygplanet också.


11 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Så skönt för varje grej som bockas av på att göra listan. Ni har ju lite mer än bara jul , då mannen din fyller år inpå julen.
Måste vara spännande för killarna att fira en svensk jul. Eller hur är deras jul i deras hemland?
Ha en bra dag, och jobba lugnt.
Kram

ulla laiho sa...

Uppe med tuppen och flitig som en myra är du som vanligt - jag tycker också det ser ut som en gröngöling. Så vackert med rimfrost i naturen. Här regnar det idag.

Jag har gjort i ordning min minigran redan - blev en hel del ris och annat att ta hand om på landet efter stormen. Jag har en kort lista i år - köttbullar och revbensspjäll, som jag ska ta med hem till dottern, där vi ska fira jul i år med knytkalas.

Efter kola-eländet med besök hos tandläkare blir det ingen knäck för min del. Mjuk choklad på sin höjd.

Stressmigrän kan jag få ibland, jag som är hemma och absolut inte behöver skynda mig. Oftast är det något problem jag inte har någon direkt lösning på, som triggar igång huvudvärken.

Ha en bra fortsatt vecka!

Tasstanten sa...

Här pågår också julförberedelser, för vi kommer ha en julafton redan på lördag. Så det är lite bråttom nu, men kommer hinna allt.

Ingrid sa...

Du är verkligen organiserad och kommer säkert att hinna allt innan jul. Jag har inte så mycket på agendan nu, för Eva och jag delar på jobbet. Jag ska lägga in sill och göra sillsallad, jag ska bara amorer, koka in lax och koka julgröten, sen fixar Eva resten. Julafton är vi på Stenstugu och juldagen kommer de hit till mig. Annandagen bara slappar vi var och en på sitt håll.
Ha det gott!
Kram, Ingrid

Visst är det en gröngöling!

nattugglan sa...

Oj va mycket du hinner med.. jag skulle ju behöva ha en lista jag å, men det som inte hinns före jul får väl bli ..Vi skall inte ha nån gran i år då Annicas kommer hit från Docksta.o hennes Patrik är allergisk.Så nu har jag lite julpynt som lyser lite här o där...Nu snöar det här, annars så har marken vari nästan grön...bara lite rimfrost.Idag har jag hängt opp havrekärvar , en år farmor o en åt oss.. + fågelmat så nu hoppas jag såååå att domherrarna hittar hit för de är nog så vackra att se på! Men en gröngöling..det har jag inte sett här, kanske de inte åker så långt opp i norr som vi bor?..Är de släkt med hackspetten??.Men vi har en Nötkråka(visst heter den så?)och en sparvhök som äter vid "matbordet".Man får ju va rädd att sparvhöken tar de mindre fåglarna...tycker vi har lite av såna där vanliga fåglar nu....Ha en bra jul o stressa inte.kram

Monica sa...

Vilken fin bild på flyget! Och vilken härlig färg på himlen! Här är det mest grått numera tycker jag.
Jag är också en planeringsmänniska, som gillar att pricka av på listor!
Nu är allt klart inför julen - tror jag...
Kram, Monica

Evas Pyssel sa...

Det är bra med listor.Det sitter i här också sen min lärartid. Min man har alltid lett lite åt det, men jag tycker det är toppen att ha ordning på vad man ska göra. jag ser att du är på god väg och så är det här också. Idag plockar jag fram lite pynt och de sista julklapparna är inhandlade och julkorten postade. Nu kan man luta sig bakåt och se vad Ernst hittar på ikväll.
Kram Eva

Nette Cecilia sa...

Jaaa du hinner med mycket du en fjärdedel är vad jag skulle orka men ha det bra ,kramen Nette

Rantamor sa...

Julpysslandet är ju bara så kul om man gör det till en tradition och inte ett måste så man stressar ihjäl sig.
Vi tar det lite lugnt i år,
ja i helgen skulle barnen 2 med familjer komma så vi ska ha en lite julafton för barnbarnen.
Kul då får vi säkert lite julkänsla.

Ha en riktigt trevlig julhelg!!

Tjingelingen från Rantamor.

Bibbis blandning sa...

Jag skulle verkligen behöva vara så strukturerad som du är. Jag har inga listor och därför blir det väl som det blir i det här huset. Jo förresten jag har listor. Att göra-listor. Men inte inför julen. Kanske beror det på att jag känner ett sådant motstånd till hela julen. Jag vill liksom bara att den ska vara över.

Men jag älskar julaftonen med familjen. Maten och samvaron, Kalle klockan tre och julklapparna. Men jag är usel på att koka knäck och vara pysslig husligen. Dottern gör fudge och bakar och har med sig. Plus att hon gör kålrotslåda som jag älskar.

Min pappa var en överdängare i att göra sylta och aladåber. Han satt vid köksbordet och joxade och allt blev kanoners. Det kan jag sakna.

Helena sa...

Så fint att äta kött från sin egen gård. Här är det inte heller någon stress. Vi har plockat bort många måsten och vill njuta av stilla tid. Kram och fin fjärde advent.