Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 25 juni 2015

Afrika

Har precis lämnat Afrika...Kan hälsa från värmen.

Nej, jag har inte varit ute och rest. Jag har tittat på naturprogram ikväll från Uganda. Tjuvjakt på noshörningar. Och så handlade det om elefanter och mitt favoritdjur giraffen. Det var ett fint program.
Annars har vi faktiskt haft fint väder idag. Inget regn, blåsigt men skönt. Har varit ute och påtat lite i trädgården, och hittat lite ogräs som jag dragit upp. Och idag kunde man vara ute i t-shirt.

 Jag och Omar har plockat fram ett pussel, som vi har som tidsfördriv till solen och värmen kommer. Köpte ett nytt i butiken häromdagen och det var Afrika motiv på. Fem olika vilda djur. 1000 bitar. Ganska svårt men roligt när man hjälps åt.

Så har vi Said som älskar att spela fotboll. Han tränar två kvällar i veckan och gör mål i varenda träningsmatch de gör. Han vill bli fotbollsproffs. Favoriten är Zlatan..

Nu lämnar vi Afrika och tar en titt på vad som blommar i trädgården. Tyvärr har jag ingen Afrikas blå lilja, annars hade det varit läge att visa den nu.

 Men jag har ett gullregn som blommar något otroligt i år.

Och  humlor finns det gott om i gullregnsträdet.

 Fetknopp

Och så en av alla mina vallmo. Den här var så festlig för han var så skrynklig i bladen.

Har inte sett något väder för helgen, men jag hoppas att vi alla får en solig och skön helg.

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Det finns en trädgård här i Klintehamn där de har Afrikas blå lilja, men jag tror inte att den är utslagen ännu. Ska ta mig en titt vid nästa promenad.

Kram, Ingrid

Black Iris sa...

Vilket maffigt Gullregn du har.. Naturprogram brukar jag också vilja se men jag gillar inte de hemska jakterna. Människan är allt det största rovdjuret..
Ha nu en riktigt fin sommar tills vi hörs till hösten..

Kram Maidi

Evas Pyssel sa...

Ja blommor och växter i din trädgård är verkligen maffiga och framför allt vackra. man gläds nu varenda minut man kan vara ute och njuta. Jag har stått många minuter och bara älskat min gula ros LUCIA, som blommar mer än vanligt. Kommer bild på bloggen.
Ha en skön helg. Kram Eva

ulla laiho sa...

Det är tätt mellan regnskurarna nu - inte alls läge att vara ute och pyssla i trädgården.

Men hos dig händer det alltid något ändå - du har så fina blommor.

Monica sa...

Här har vi faktiskt rena sommaren idag! 24 grader i skuggan, sol och nästan ingen vind!
Härligt!
Både gullregnsträdet och vallmorna är överblommade här, konstigt, att det är så stor skillnad, det är ju inte SÅ långt emellan...
Roligt med era "nya pojkar" och deras intressen!
Ha det gott, kram, Monica

Lisa i byn sa...

Vi tittade också på tv´n om Afrika och tjuvskyttarna. Så tragiskt.
Men jag tyckte lite synd om den fattiga pappan och hans son.
Kram

Raija sa...

Mitt gullregn blommar också nu, men är inte på långa vägar lika stor som din. Jag har också rosa vallmo, men de har ännu inte börjat blomma.

Snäckskalsdalen. sa...

Gullregn, oh, vad jag tycker om dom träden och ditt är verkligen magnifikt!
Kul med pussel! Jag köpte ett på en resa i vintras men jag har inte börjat ännu, får sätta igång med det för det är kul!
Och jag håller på att det blir en ny Zlatan i framtiden! Det kommer vi att behöva.
Det låter som om du har det ganska lugnt och skönt och det är ju så skönt när det är så.
Storkramen

Bibbis blandning sa...

Min pappa snidade i trä från gullregn. Det blir jättevackert.
Ni har så fint och ordnat hos er och trädgården prunkar. Här är den mer vildvuxen den lilla plätten vi har.
Vi lade mycket pussel i mitt föräldrahem och det är kul. Tiden bara flyger iväg när man sitter där och provar bitar.
Hälsa den blivande Zlatan att han ska kämpa och jobba på och aldrig ge sig.
Må gott.

Jenny sa...

Pussel är kul, brukade alltid lägga lite när vi kom till mamma, men nu finns inte hon kvar och jag är rädd att vi inte sparade något pussel, men det finns ju att köpa nya. Ska komma ihåg var vi såg nya Zlatan först!!!

Ha det fint,

Jenny