Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

söndag 28 september 2014

2220 Wahlqvist

I fredags kväll hämtade jag vår soldat (vår dotter) vid bussen. Numera heter hon "soldat 2220 Wahlqvist" på regementet. Hon har haft permission den här helgen. Det var så roligt att få krama om henne igen, Hon hade så mycket att berätta för oss om lumparlivet. Att det varit långa tuffa dagar förstår vi men vi såg på henne att hon trivs och att hon tycker militärlivet är roligt. Dagarna börjar kl 06:00 då det är uppstigning, efter frukost är det inspektering, det kollas upp om de putsat skorna ordentligt, bäddat sängen, om killarna rakat sig, toaletterna är städade osv. Nyttigt och lärorikt. Sedan håller de på fram till 21:30 på kvällarna, efter det är det skoputsning igen och lite annat som ska göras kl. 23.00 ska det vara tyst i sovsalarna. Ibland har de halvdag (som dottern kallar det) då slutar de 16.30. I hennes sovsal sover det 10 pers. 8 killar och två tjejer. Ikväll har hon åkt tillbaka igen.

Den här helgen har jag "färdat" i min trädgård. Vi plockade fram alla pumpor som vi odlat på komposthögen. De var stora och fina även i år...ska bara plantera vitlök också gick förbi min lökpåse idag och såg att jag glömt bort att plantera dem.

Planterade några höstkrukor med bla. ljung, sommarhatten får ligga kvar ut ett tag till. Dammfiskarna har flyttat in i tanken i garaget.

Plockade av våra Japanska lyktor och la dem i ett cementfat och ställde på den broderade höstduken. SKa ta in några grenar Judas silverpenning också och sätta i en vas.


I lördags var vi på Marknad som ligger 1 km här ifrån. Där hittade jag grön ståltråd som jag behöver ha när jag ska binda min granbock, 10:- rullen. Mycket bra pris. Så köpte jag en lott för 5:- och vann en fågelholk. Ibland har man tur.

Den här veckan ska jag försöka få bort dammtussarna som samlats på hög inomhus. Nu har all kraft och energi gått åt till trädgårdsarbete. Så ska de där eländiga fönstren putsas också, det som är så tråkigt.

Ikväll sitter jag här i min ensamhet. Dottern är tillbaka på regementet och min man har åkt till arbetet..ska koka mig en kopp te nu, kanske börja på en ny tröja, vi får se.

13 kommentarer:

Vform sa...

Säkert trevligt att höra soldathistorier! Av mina tre killar har två gjort lumpen ;)
Vilka enorma pumpor ni fått :)
OCH vilken vacker blomuppsättning!
Ha en skön testund!
Kram!

Hanna sa...

Ha en fin vecka!
Kram
Hanna

Monica sa...

Lite annorlunda och spännande, att ha en dotter, som gör lumpen!
Är du redan färdig med höststädningen i trädgården? Jag har inte ens börjat än...
Här är det mesta grönt fortfarande även om löven, och speciellt barren, har börjat falla.
Och trädgårdsmöblerna står ute fortfarande.
Ha en riktigt fin ny vecka, kram, Monica

Helena sa...

Vad roligt att hon trivs, och kommer hem ibland.
Dina pumpor är verkligen fina, men så är du en duktig trädgårdsmästare också. Nu när jag har sett din fina trädgård, så kan jag se den framför mig när du visar bilder.
Här är det nästan frost på natten, och vi ska byta till vinterdäck snart.

Eva Trillian sa...

Inga dåliga pumpor du odlat i komposthögen! Perfekt höstdekoration!
Skönt att ungarna hittar hem ibland ;) Så man får njuta lite av sällskapet!
Önskar dig en bra start på den sprillans nya veckan!

Lisa i byn sa...

Så bra att dottern trivs.
Men inte har väl du dammtussar?? Det har inte jag, utan vi har änglartofflor, och kattbebisar (Lotta bebisar)
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Jag hör att jag också borde söka in som soldat, jag hade behövt den där disciplinen och ordningen som man får lära sig, jag blev faktiskt nästan lite sugen. Men.......jag tror jag är överårig eller vad man ska kalla det.
Din dotter är duktig, hon gör det hon bestämt sig för! Härligt.

Vet du, jag tycker det låter riktigt skönt att vara alldeles ensam (om det är självpåtaget vill säga), lite mysigt, tyst och stilla, lugn och ro. Jag kan se dig där med din tekopp och ditt handarbete!

Vilka pumpor! Magnifika!

Skönt att ha städat klart i trädgården, jag kom av mig lite, och idag har jag fått för mig att det är garderoben som gäller. Fast nu har det blivit så jättefint väder så nu vet jag inte vad det blir under eftermiddagen.....vankelmodig? Jag? Nääeedå!

Kramar från Aggie

Evas Pyssel sa...

WOW vilka pumpor !!! Verkligen dekorativa.Du skulle sett så många pumpor det finns på Öland. Precis överallt. Och en fin blomgrupp har du också gjort.
Säkert har ni varit förväntansfulla över att höra botterns berättelse om livet i lumpen. Hon är tuff !! Men det är inte dumt att prova på.
Ha en skön vecka. Kram Eva

Black Iris sa...

Wow, vilken fin header du har nu. Vilka härliga pumpor.
Det låter riktigt roligt med lumparliv. Det hade jag velat göra när jag var ung..

Kram Maidi

ulla laiho sa...

Det är tufft för dottern - hon inser säkert flera gånger om hur fint hon har det hemma hos mamma ...

Jag har också höststädat trädgården och är nästan klar. Såg i morse att småfåglarna var intresserad av fläderbären - så idag har jag plockat det jag vill ha och kokat fläderbärssaft. Nu får de äta resten. Det blev väldigt mycket fläderbär i år.

Ha en bra vecka!

Bibbis blandning sa...

Så härligt att få hem dottern en sväng. Skönt för dig också att se att hon trivs och mår bra.
Lumparlivet är en bra utbildning faktiskt.
Vackra höstbilder från dig. Det händer saker hela tiden hos dig. Här är det kav lugnt. Men det kanske är lika bra eftersom jag inte är lika fartig som du.
Må gott i höstsolen.

Annica Östlund sa...

Häftigt att hon gör lumpen, det kan behövas lite kvinnor även där.
Vilka stora bumlingar till pumpor du har odlat, vad gör du med dem nu när du har skördat dem?
Ibland är det skönt att vara själv, men å andra sidan är jag väldigt sällan själv så jag uppskattar de tillfällerna mycket.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Annica

Birgitta sa...

Fullt upp hos dej. Vädret ser också ut att ha varit fint. Fina pumpor du skördat. Vi fick 21 pumpor av 5 frön. Min förkylning som jag fick i Umeå börjar ge med sej nu. Hoppas komma igång med vävningen snart.
Ha det gott. Kram Birgitta