Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

onsdag 19 mars 2014

Ett inlägg om Garn


Det kom ett brev med posten i måndags, från Veckotidningen Hemmets Journal. Det var två jättestora nystan, rosa akrylgarn. Hemmets Journal delade ut garn till 119 hjälpstickare runt om i landet två nystan var. Det var först till kvarn som gällde och jag hade turen på min sida. Garnet blev över efter en stor kampanj som veckotidningen hade för några år sedan.
Nu ska alla vi som fått garn, sticka en "blixterbodakofta". Till det här garnet använder man stickor nr 7, så man tror det ska gå fort att sticka, men det är svårt att få något "flyt" på stickorna. När koftan är klar postar man den till Slättmissionens Hjälpande Hand som ser till att den kommer till någon liten i något av de östeuropeiska länderna dit hjälptransporterna körs.  Roligt att kunna vara med på ett hörn.
Vill du se hur en blixterbodakofta ser ut, finns det bild och beskrivning här

Så har dotterns gamla Skrållan fått nya hemstickade kläder....

När "blixterbodakoftan" är klar ska jag sticka några barntröjor som jag ska ge bort. Ska sticka tre likadana tröjor fast i olika färger och storlekar.Har två bekanta som nyligen fått varsin liten baby, de ska få varsin tröja en i limegrönt och en i gammalrosa, stickar dem i storlek 2 år så har de lite att växa i. Och så en lila tröja till en lite större tjej.

Idag har jag gjort ett välbehövligt besök hos frissan. Jag var verkligen ovårdad i håret när jag kom dit. Handlade lite när jag var klar. Bla. vattenballonger och bomullsgarn. Har ett litet pyssel på gång. Ska visa er när jag pysslat klart.

15 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är skönt att få gå till frissan och bli lite ompysslad. Jag var där för inte så länge sedan, men är inte helt nöjd. Jag kan inte få någon riktig ordning på frisyren.
Kram, Ingrid

Lilian Wahlqvist sa...

Härligt!

Jenny sa...

Jättesöt kofta, och fin färg på garnet! Du var verkligen rätt person att bli en av de utvalda, och du har ju många du glatt genom åren!

Vad roligt att se en skrålla, tacksamt att göra kläder till en sån liten. Önskar jag var lika händig på handarbete som du.

Kram,
Jenny

Eva Linnea sa...

Åh, Skrållan kommer jag i håg att min lillasyster hade. Mina barn har, båda två, mest varit för gosedjur. Dockorna har legat nästan orörda.
Jag riktigt hör hur flitigt stickorna "slamrar" hos dig. Fint att det finns sån´a som du, som stickar åt behövande.
Kram från Eva Linnea

Hanna sa...

Nej jag tycker inte alltid det är så lätt att sticka med tjocka stickor.
Eleverna i skolan frågar ofta om det går fortare med tjocka stickor, men jag brukar svara nej till dem, för jag tycker alltid de tappar maskor och har så svårt med de tjocka stickorna.
Ha en fin kväll
Hanna

Nette Cecilia sa...

Så bra med hjälpande händer ,kram Nette

Birgitta sa...

Vad duktig du är med stickorna och fint blir det. Skönt att gå till frissan. Skulle ringa henne idag, men glömde bort det. Vi har fått massor med snö idag, bortåt 15 cm. Så våren har fått bakslag och då är det skönt att ha vävstugan.
Kram Birgitta

Syssis små funderingar sa...

Dom koftorna går till ett gott ändamål :)

Monica sa...

Ja, det är inte så lätt som man tror, att sticka med så tjocka stickor! Men om någon klarar det, så är det du! Du stickar ju fenomenalt bra och snabbt, det har jag ju sett!
Väldigt vacker gammalrosa färg på garnet! Här stickas det bara med blå garner nu (!), till vårt minsta lilla barnbarn, som fyller 1 månad idag...
Ha det gott, kram, Monica

Raija sa...

Vad kul att få garn överraskande. Du är flitig med stickorna och det blir mycket fint.

Karin sa...

Vad kul med så många olika stick projekt, lycka till Karin

Eva Trillian sa...

Du stickar så hela världen blir glad! Har nämnt dig i samtal som en skön inspiration till vad man kan göra för andra! Du inspirerar!

Evas Pyssel sa...

Så fin Skrållan blev. Roligt att sticka smått. Vilken festlig grej att de skickar ut garn. Ska bli roligt att se resultatet.
Frissan ja, de besöken är guld värda.
Kram Eva

Lisa i byn sa...

Tycker att du alltid är så fin i håret, med dina lockar. Jag som inte ens har en virvel.
Trevlig helg, och sticka lugnt!
Kram

Bibbis blandning sa...

Nu har du minsann stickorna igång. Jag är otroligt nyfiken på vad du ska göra med vattenballonger och bomullsgarn. Jag har fiffilurat men inte lyckats klura ut vad det kan tänkas användas till. Men jag får väl stilla mig lite så får jag ju se här på bloggen tids nog.