Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 17 februari 2014

Doktor

Här ligger min man på kökssoffan, han var patient i lördags. Doktor Linnea undersöker honom. Han fick ingen diagnos av henne men något allvarligt ser det ut att vara eftersom hon täckt över honom med tidningar. Hon lyssnade på hjärtat och kollade reflexerna i benen (med en hammare) och det var OK.

Eftersom "lilla" doktorn inte kunde hitta några fel på honom kan han fortsätta att röja i skogen. Här får min man hem ett lass med ved som ska  huggas upp. Grannen är snäll och kör hem det åt honom. Ett lass till oss och ett lass till min mamma.

Strax efter kl 10 idag på förmiddagen pratade jag med min mamma i telefonen, helt plötsligt blev det tyst i luren och linjen bröts. Försökte ringa upp henne flera gånger men det gick inte. Så hörde jag ett uttryckningsfordon. Som vanligt blir man orolig när det gäller ens gamla föräldrar. Jag körde upp till henne och där såg jag anledningen. Det var nämligen en trafikolycka ca 100-150 m från hennes hus. En långtradare som vält och låg mitt över vägen och släpet låg i diket och har tydligen knäckt telestolpen. Hoppas det gick bra för chauffören.
Trafiken dirigeras om runt vårt hus, så här kör både polisbilar, brandbilar, stora länstrafikbussar och långtradare förbi idag. (Hoppas ingen med för hög last kör förbi bara så min telekabel ryker igen)
Här har polisen parkerat utanför min "fina"  ladugård.


Nere vid stora vägen står lastbilarna på rad och väntar på att bli framsläppta förbi olycksplatsen.
(de två sista bilderna är tagna inifrån mitt hus genom fönstret)

På söndag är det dags för vårteckensutmaningen 2014. Ni ska väl vara med och rapportera om våren. (Se mitt förra inlägg)

23 kommentarer:

Helena sa...

Oj oj blev lite förskräckt först på han som låg i soffan. Tur att han blev friskförklarad, och kunde ordna med veden... antar att doktorn är väldigt ung...
Strålande sol hos oss idag men ingen vårtecken.

Jenny sa...

Årlig hälsoundersökning kan behövas! Tur att han klarade allt ua!

Kram,
Jenny

Evas Pyssel sa...

Det händer dramatiska saker i din lilla by. Du får sätta upp en skylt , eller flagga vid din telekabel så den inte ryker igen. Roligt med barn som vill pyssla med en. Mina barn älskade att göra frisyrer på mig när de var små. Jag njöt av behandlingen även om frisyrerna inte var för utomstående.
Kram Eva

Lisa i byn sa...

Vilken tur att inte mannen i ditt liv var sjuk, utan han kom ut i skogen igen. hihi
Kram

Fröken Pysseltanten sa...

Blev lite full i skratt, din man liknar "Kronblom", klart man ska ha en middagslur så man orkar hugga och klyva ved. Tur att det inte var någon allvarlig sjukdom din man drabbats av. Tycker det är ofta ni har telefonproblem men jag hoppas det löser sig snbbt.

Hanna sa...

Vilken tur att det inte var någon fara med honom utan att han blev friskförklarad.
Men så hemskt med olyckan utanför din mammas hus, förstår att du blev orolig först. Hoppas att det gick bra för alla inblandade.
Ha en fin eftermiddag och kväll.
Kram
hanna

ulla laiho sa...

Det är en otäck skräck man lever i ibland, när man inte vet hur det står till med sina kära.

Ni får sätta upp en sådan där skylt med "fri höjd" på telekabeln, så den inte blir påkörd.

Eva Linnea sa...

Dramatik i Linneryd!
En skön måndagskväll önskar Eva Linnea

Agneta sa...

Ojdå vilken dramatisk dag du varit med om. Som tur är slutade den lyckligt.
Kram Agneta.

Vform sa...

:o) ... om man inte är 'sjuk' så får man vara något annat ... t.ex. hund!
De är roliga de små liven!

Tur att ingen blev skadad ... otäckt sånt där!
Ha det bra / Kram ♥

Monica sa...

Ja, man blev först lite orolig, när man såg din man täckt med tidningar!
Men det var ju tur att han blev friskförklarad...

Förstår att du blev orolig när samtalet med din mamma bröts och du sen dessutom hörde sirener! Det blev ju en väldig dramatik hos er, som väl annars har det ganska tyst och lugnt!

Självklart är jag med i vårteckensutmaningen, härligt att vi har kommit så långt!
Kram, Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Så skönt att läsa att du fått ordning på kablarna! Men vilken dramatik efteråt med olyckan - jag förstår att du blev förskräckt! Och fullt med trafik på er väg! Ja, man vet aldrig vad som ska hända, tack och lov.

Lilla doktor Linnea, hmmmm, det var en låtsasdoktor hoppas jag. Kanske en av de små barnen! Tur att mannen din var kry i alla fall!

Tack för att du påminde om vårteckensutmaningen.

Agneta kram

Hanna sa...

ja ibland orkar man mer än andra dagar. Jag älskar full fart, men önskar att jag orkat ännu mer.
Hanna

Annica Östlund sa...

Förstår att du blev rädd, när det både bröts och sedan hör utryckningsfordon. Tur att det redde ut sig till det bästa (om det nu gjorde det med chauffören, men de brukar som tur var vara väldigt skyddade där inne i sin hytt)
En egen doktor är inte fy skam =)
Det ska bli så spännande att se era vårtecken på söndag, har inventerat min trädgård idag och hittade några knoppar som tyvärr frusit.
Ha det fint i vårsolen nu!
Kram Annica

Rost och rädisor sa...

Hörde på radion om lastbilen som välte. Så märkligt att få all den tunga trafiken på byvägen. Hoppas de inte körde sönder, nu när det är så mjukt.
Hade också blivit skakad om jag hört sirener under samma omständigheter.

Allt gott
/Anette

Äppelblom sa...

En så´n tur att "patienten" inte hade någon allvarlig åkomma. Jag har också blivit behandlad av "smådoktorer" och fått en och annan spruta innehållande vatten.
Förstår att du blev förskräckt när telefonsamtalet bröts!
Önskar dig en fin torsdag och kram!

badtant.bloggo.nu sa...

Hej. Oj, hoppas att doktorn var försiktig med hammaren. Ser att ni har barmark det har tyvärr inte vi ännu. Dessutom hotar de med snö i morrn. Fy vad läskigt med trafikolyckan. Visst är det typiskt att så fort man hör ett utryckningsfordon så tror man att det är nån i familjen som blivit drabbad.
Ha nu en fin dag. Kram

Eva Trillian sa...

Visst blir man orolig. Så skönt att det inte var värre än så.
Välkommen tillbaka till fungerande internet!
Nu ska jag kika närmare på "Vårteckensutmaningen" - man vill ju så gärna se dem, tecknen alltså ;)

Solglittret sa...

Vad gulligt du skriver om "undersökningen"...hiih..

Huu så ruggigt det är med olyckor inpå "knutarna"
Hoppas det gick bra till sist...

Ha det fortsatt gott vännen
Kram Lollo♥

Bibbis blandning sa...

Sicken tur att gubben din inte led av någon svårare åkomma.
Usch så otäckt att ha olyckan så nära inpå sig men bra att inget hade hänt med din mamma.
Hoppas du får en härlig helg utan fler olyckor. Hoppas även att gubben din håller sig frisk. Annars får du väl göra som lilla doktorn.....linda in honom i tidningar så han håller sig varm.

Solstrimmor sa...

Ha en riktigt skön helg!

Kramar från Eva-Mari

Evas Kvarnaro sa...

Ni får sätta upp en skylt med
'Varning för telekabel'.
Att vara utan tele,känns inte okej

Vad bra att din 'gubben' och din mor var okej, för en sjukdom och en olycka händer annars snabbt.

Trevlig helg, kram/ Eva

lavendia sa...

Först fattade jag inte. Men det måste väl vara så att doktorn var väldigt ung, kanske inte ens färdig doktor. Men någon form av heltäckande behandling ordnade hon med.
Hoppas det gick bra för de andra också.
Och gulligt med snödropparna i snön.