Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 13 januari 2014

Ute på hal is

I natt har vi haft kallt. -12 har termometern stannat på, men någon snö har vi inte fått.

När jag var ute och matade småfåglarna fick jag se att havren hade grott i fågelbordet. Idag fick de lite extra mat, nya talgbollar, ett paket margarin och så vildfågelfrö, nu behöver de mat när det är kallt.

Katterna var på promenad på den hala isen i dammen. De tyckte det var lite konstigt och frös gjorde de om tassarna.


På förmiddagen idag la jag dit den sista pusselbiten i mitt julklappspussel. Det här var ett svårt pussel, många ljusa bitar, jag har varit på väg att ge upp flera gånger, tur jag inte gjorde det, för pusslet blev jättefint när det blev klart. Tack till sonen, han visste vad mamma önskar sig i julklapp.

22 kommentarer:

Lilian Wahlqvist sa...

Och här är det full vinter! Snön kommer nog till er någon dag!
Möss på ett pussel går an, vill inte ha de i huset, annars! Kram!

Vform sa...

Vilken skillnad vi haft de senaste dagarna med vit fluffig snö!!
Minus 15 här just nu!
Ni borde också få snö ...
inte ska väl fröna gro i mitten av januari ... !!!
Oj vilket jobb med det pusslet, men säkert kul :O)
Må gott!

Lisa i byn sa...

vi får hoppas att kylan består, och att det kommer lite snö nu!
Fint pussel, klart att sonen vet vad mamma vill ha!

Ingrid sa...

Här är inte så kallt ännu, för Östersjön lämnar nog till värmen ifrån sig fortfarande. Det har varit riktigt behagligt idag.
Småfåglarna nobbar oss totalt i år, Jag har nötpåsar och talgbollar som har hängt ute minst en månad nu och ingen bryr sig om dem. Igår var det en tre, fyra talgoxar, det är de enda som visat något intresse.
Ha det så gott i kylan!
Kram, Ingrid

Monica sa...

Vi har inte så kallt som ni, -5° i natt som kallast, men vi har fått lite snö nu i eftermiddag. Bara någon centimeter, men det räcker för mig!
Förstår att det var ett svårt pussel med så många ljusa bitar. Min syster och jag brukar lägga pussel tillsammans, ibland hos dom och ibland här. Just nu håller vi på med ett här.
Ha det så gott, kram, Monica

Bibbis blandning sa...

Så fin han är den lilla kissen när han går så fint på isen. Men han fick väl bråttom in igen kan jag tro. Kattor tycker inte om att frysa.

Evas Pyssel sa...

Så roligt att katten vågade gå ut på isen. Du är minsann duktig att lägga så svåra pussel. Där hade jag gett upp när bitarna är så lika.
Lite snö har vi . Det blev ju ljusare, men jag är inte så glad för halkan så jag hoppas den smälter igen.
Kram Eva

Karin sa...

Hos mig är det också ordentligt kallt och lite snö nu. Fint pussel Karin

Jenny sa...

- 12 har vi också haft idag. Lite snö har vi, jag var ut och promenerade nu ikväll och insåg att det måste vara perfekt sparkföre. Får släpa ner en från vinden.

Kram,
Jenny

Ps. Fint pussel!

Kerstin: sa...

Här har vintern slagit till ordentligt nu. Har nyss kommit hem från hundpromenaden och nu har vi -18 grader ute. Brrrr. Så kul att lägga pussel. Det där ser verkligen ut att vara knepigt. Vilken tur att du inte gav upp :=)

Agneta sa...

Här snöar det för fullt och halt är det ute på vägarna.
Vilket gulligt pussel du fått.
Kram Agneta

Hjärtruds Stuga sa...

Ja nu går det verkligen åt mat till de små fåglarna. Det har blivit vargavinter med ens. Vilket tålamod du har med pusslet, fått ihop detta sedan jul.

Må så gott

Kram Karin

Syssis små funderingar sa...

Här har vi bara ett tunt tunt lager snö, gräset tittar upp genom det ännu, men kölden har nog hittat hit -15 i morse, undrar hur vattenrören klarar sig när det inte finns snö som skyddar....

Snäckskalsdalen. sa...

Mycket kyla och ingen snö, det verkar som om det ska bli som det var förra vintern, senvintern, i alla fall, för då hade vi det så här och det torkade och frös ute.

Hur har det gått med den fina lilla penséen i kylan? Skulle inte förvåna mig om den klarat sig, för tapprare blommor finns väl nästan inte.

Det pusslet förstår jag att du fått gå några omgångar med, så många ljusa bilder....men man vet ju att det ska gå, så då fortsätter man. Jag tycker också det är kul att pussla men det var länge sen nu.

Kramar
Agneta

ulla laiho sa...

Vi har fått ett litet snölager och minusgrader här i Ösmo. Då blir det allt viktigare att mata fåglarna. Vi ger dem talgbollar och solrosfrön.

Ha en bra vecka!

Black Iris sa...

Men jösses vilket tålamod du har som kan lägga ett så svårt pussel..
Här är det ingen vinter ännu trots att grannkommunerna haft snökaos i natt..

Kram Maidi

Carina sa...

Åh, pussel, det var längesedan jag lade ett sådant....kanske något att tänka på.....om man inte har annat för sig förstås....
Ja nu har det blivit vinter, äntligen säger jag, och dessutom lite snö....nu väntar jag bara på att få se solen, har inte gjort det i år ännu...
/Carina

Annica Östlund sa...

Jag hoppas ni får lite snö när ni ändå har så kallt. Det blir så mycket ljusare och finare ute. Vi har fått så där lagomt med snö, ca 1 dm. Inte så jobbigt att skotta men ändå täcker det marken så allt är vitt och vackert =)
Kram Annica

Solglittret sa...

Här råder ordentlig vinter nu...oj så vi fått skotta mycket snö!
-8gr idag så vintern kom till slut.
Hoppas du får en fin helg.
~Lollokram~

Susanne Jonsson sa...

Hej, vi har också kallt, idag är det minus sjutton och vi har fått lite snö inatt. Så pass att det är vitt på träden och hustaken. Så fint det var att kisse vågade gå på isen, bilden är verkligen jättefin.. det ser ut som en spegel!
Våra vovvar är väldigt förtjust i nysnön, de springer och busar i den och borrar nosen ner under snön... ser väldigt roligt ut!

Ingmarie sa...

De va en modig katt ... att den bara våga , katter är ju inte så glada i vatten , tur de var tjock is ..
Pussel blev ju fint med alla bitar på plats , jag hade gett upp på en gång ...
Bygger du det fler gånger ?
Tack för besök hos mig .... Ha det bäst ...

Suss o Kai sa...

De är så kul med pussel :) Ja nu är det kallt ute, känns mindre kul när man längtar efter vår. Kram Suss