Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

tisdag 29 maj 2012

Recept på rabarberkaka

Hoppsan.....idag kom jag på att jag lovat att dela med mig av receptet på min rabarberkaka, förlåt min glömska, men än är inte rabarber tiden över så ni hinner baka många kakor än i vår.

Rabarberkaka
2 hg rabarber
2 msk potatismjöl
3 ägg
3 dl socker
150 gr smält smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vaniljkräm

Skölj rabarberna och skär i små bitar. Strö över potatismjölet.
Smält fettet. Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ner vetemjöl, bakpulver och det smälta fettet.
Vänd försiktigt ner rabarbern.  Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda i 175 grader i ca 50 min.

När kakan kallnat dela den mitt itu (som en tårtbotten) och fyll med vanilj (sås) kräm. Jag gör vanlig kallrörd vaniljsås fast gör den lite tjockare.

Kakan är godast att göra dagen innan den ska serveras, då hinner den "safta" till sig.


Nu har vi fått nya grannar i hagen intill vårt hus. De här 19 fåren har fått komma ut på grönbete. Det är ganska mysigt att ha de gående där, BARA de håller sig i hagen, men när maten börjar ta slut traskar de gärna in i min trädgård och förser sig. Det gillas INTE.


När jag fyllde halvvägs till 100 förra sommaren fick jag en vindruve planta av min mans bror med familj. Jag har inte sett något liv på den under hela våren och jag var rädd för att den var död. Jag grävde upp den och planterade den på en annan plats och nu har den vaknat till liv igen. Jag tror den stod för torrt på den första platsen. Ser så fina blad den skjuter.


 Nu blommar kastanjen så fint utanför köksdörren  


aklejor och syrener har slagit ut. Visst är det en underbar tid nu.

14 kommentarer:

Lisa i byn sa...

Tack, ska nog göra rabarberkakan en passande dag.
Vad fint med kastanjen!
Det är mycket vackert på landet, särskilt på våren, tycker jag!

Kram Lisa

Gunilla sa...

Underbart god verkar den vara jag tar gärna med mig receptet:o)

Syren buskarna har just börjat få blad men än dröjer det innan de slår ut.

Ha det gott
Gunilla

Ingrid sa...

Den rabarberkakan låter smarrig, den ska jag absolut prova.
Tack för receptet!

Kram Ingrid

Felix sa...

Tack för receptet! Det låter gott. Kul att pröva något annat. Jag brukar göra rabarberpaj med mandelmassa i smuldegen. Inte så dumt det heller! ;-)

Vinrankorna brukar behöva vattnas igång på våren. Men de skjuter oftast skott väldigt sent, så man tror att de har dött... Känner igen det.

Vilken stor kastanj ni har alldeles vid husknuten! Visst är det härligt i naturen just nu!

Försommarhälsningar
Elisabet

Felix sa...

Glömde en sak om vinrankan... Ett bra tips förutom att vattna den är även att duscha hela plantan och skotten med en duschflaska.

Elisabet

Mimmi sa...

Ser att du fått tips på hur vinstocken ska skötas. Vår står i växthuset, klipps ner midsommardag och får i princip aldrig något vatten. Alla år har den burit flera klasar med druvor. I fjol kom dock bara en klase. Vi har haft den i drygt 10 år. Verkar som om man kan göra lite som man vill. dom bär frukt ändå.
Kram

Jenny sa...

Åh, kastanj som är så fin!!! Vi har en pyttetomt så det är inte läge för kastanjer här precis.

Vad spännande med din vinstock, hoppas att den trivs bättre nu då så du kan skörda framöver.

Kram,
Jenny

Raija sa...

Tack för receptet och den måste jag testa, för det låter gott.

Vilken fin kastanj ni har.

Att ha djur utanför staketet är underbart, fast jag förstår att det inte är lika underbart att få dem i sin trädgård.

Unknown sa...

Det var ett härligt recept ska jag pröva till veckan alltid roligt med nya. Tack för dina underbara ord dom är guld värda. Ha en mysig morgondag kram Beijan

Evas Pyssel sa...

Så fin kastanjen är och syrenen du visar har en jättevacker färg. Mina är mer blekt lila. Rabarberkakan verkar mums. Här gäller det att ta vara på rabarbern och rädda mitt kryddland.
Ha en bra dag !! Kram Eva

Hanna sa...

Kastanj är den vackrast blomma jag vet.
Tack för receptet.
Kram
Hanna

Anonym sa...

Tack för receptet! Den ser så god ut!
/ Siv

Snäckskalsdalen. sa...

Å, jag gillar när det är kakor och mat man kan göra dagen innan. Recept kopierat och sparat - tack! Jag har ju en rabarber nu så jag kan ju göra en, lyxigt!

Kastanjen är som ett riktigt vårdträd, så ska det se ut, väldigt vackert. Hur går det med din röda kastanj? Den kanske inte blommar ännu, men jag hoppas den växer och frodas.

Fåren intill oss har inte kommit ännu och det blir inga lamm i år.....synd för dom är ju så söta!
Men inte gå in i trädgårdarna, då blir dom söndagsstek....

Kramar
Agneta

Lisbeth sa...

Ja visst är den härlig tid. Att ha djur in på knuten får mig att en känna en ro. tyvärr har jag det inte nu men det ska bli den saken är klar. Jag kopierar rabarberkakan och ska se till att testa att göra den sommar. Man tackar för det
Ha det fint
Kram